Saturday, December 8, 2012

Saffron Buns

Denna helg är stora bakhelgen, idag drog vi igång med att baka lussebullar, det är ju så gott att ha nu i juletider. En god lussebulle och en kopp varm glögg, mums. Jag bakade på en liter, lika bra, vi får en hel del besök under jul så då kommer det att gå åt. Sedan vill man ha några själv också. Vi satt och bakade alla tre, Tomas, jag och Denise. Vi bakade lussebullar för glatta livet, spelade julmusik på Spotify och kom i rätt julstämning.
Det doftade så gott av nybakt bröd sedan. Det är en helt underbar doft tycker jag. Imorgon blir pepparkaksbak, men jag är inte så duktig så jag gör egen deg, utan jag köper färdig pepparkaksdeg. Det blir supergott det också.


English: This weekend is the big bakingweekend, today we began baking saffron buns, it's so good to have that in this Christmas times. A good saffron bun and a cup of hot mulled. I baked on a one litre, it's neccesary beacuse we'll be getting pretty much visitors during Christmas. Then you want some buns on your own. We sat and baked all three of us. Tomas, myself and Denise. We baked saffron buns, played Christmas Carols on Spotify and came in the right Christmas spirit.
It smelled so good of newly baked bread after. It's a great scent I think. Tomorrow we're baking gingerbread, but I'm not that good of making my own dough, I'm buying prepared gingerbread dough. That is so good also.

2 comments:

  1. Love "lussekattor" - men det får inte vara för mycket saffran i dem. Du är så redig ... a domestic diva. *ler

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha du får till det Viveka. Ja ibland kan jag vara lite huslig faktiskt. Gillar att laga mat och baka, men det är inte alltid jag tar mig tid till att baka, men vid såna här tillfällen, som inför jul är det extra mysigt tycker jag. En tradition som mamma infört, på med julmusik och sen baka lussebullar och pepparkakor. Mums!

      Delete

Kommentera eller fråga gärna! Please comment or ask questions!